استفاده از سولفات آمونیوم برای پسته

سولفات آمونیوم به دلیل دارا بودن ازت و گوگرد خاک بهترین تقویت کننده خاک بخصوص در ایران است. همچنین باعث کاهش pH خاک در خاکهای قلیایی بویژه در باغات پسته می شود. مناسب تر است زیرا تجزیه آن در خاک های قلیایی باعث اسید سولفوریک و نیتروژن به شکل آمونیوم باعث از بین رفتن آن خاک قلیایی می شود. اثرات منفی روی محیط را کاهش دهید. علاوه بر بهبود خاک ، نیتروژن و گوگرد مورد نیاز خود را نیز در اختیار گیاه قرار می دهد و از آن به عنوان یک ماده غذایی کامل استفاده می کند. کمتر توسط آب شسته می شود و آلودگی آبهای زیرزمینی را کاهش می دهد.

ترکیبات سولفات آمونیوم

کود به عنوان یک ماده آلی یا معدنی و شیمیایی باعث باروری خاک شده و محتوای مواد مغذی را افزایش می دهد ، بنابراین کیفیت و کمیت محصولات زراعی را افزایش می دهد. کودها از نظر ساختاری به سه دسته آلی ، بیولوژیکی و شیمیایی تقسیم می شوند. عناصر نیز با توجه به مصرف به دو دسته تقسیم می شوند: عناصر کلان یا پرمصرف و ریز عناصر یا کم مصرف. بیشترین عناصر مورد استفاده مانند فسفر ، نیتروژن ، پتاسیم و کلسیم و کمتر مورد استفاده شامل آهن ، منگنز ، روی و مس است.

این کود به عنوان نمک معدنی با کاربردهای زیادی در کشاورزی و صنعت مورد استفاده قرار می گیرد. کود سولفات آمونیوم گرانول یکی از کودهای شیمیایی است. همانطور که گفته شد ، نیتروژن یکی از عناصر پرکاربرد است و در این کود حدود بیست و یک درصد به شکل آمونیوم تأمین می شود. از طرف دیگر ، بیست و چهار درصد حاوی سولفات است که باعث جذب عناصر دیگر می شود. گوگرد برای گیاهانی مانند یونجه ، کلزا و گندم و سیب زمینی ، برنج و سبزیجات ضروری است.

آیا سولفات آمونیوم برای اصلاح خاک مفید است؟

آمونیوم موجود در این کود خاصیت اسیدی زیادی دارد ، اما در صورت استفاده بیش از حد از این کود ، می توان از آهک برای تنظیم pH خاک استفاده کرد. به عنوان مثال ، برای خنثی کردن حالت اسید ، به دلیل وجود یک کیلوگرم ازت ، تقریباً 5 کیلوگرم آهک لازم است. اما لازم به ذکر است که با انجام تست های لازم و دقیق توسط کارشناسان می توان از این روش استفاده کرد.

کود سولفات آمونیوم و کشت چمن

مقدار تعیین شده برای چمنزار در هر صد متر مربع در حدود دو کیلوگرم در سال است که از ابتدای بهار آغاز می شود و تا پاییز ادامه دارد.

سولفات آمونیوم برای سبزیجات

سبزیجات همچنین برای فتوسنتز کردن و ساخت پروتئین به نیتروژن و گوگرد احتیاج دارند و مانند علوفه و دانه ها باید هنگام کاشت از آنها استفاده کرد. بسیاری از کشاورزان هنگام کاشت از کود سولفات آمونیوم به عنوان کود اصلی استفاده می کنند.

میزان استفاده سولفات آمونیوم برای کشت گندم

هنگام کاشت بذر لازم است از 30 کیلوگرم سولفات آمونیوم در هکتار استفاده شود. و به نوع و بافت خاک بستگی دارد. بنابراین در خاکهای سنگین می توان این مقدار را دو برابر کرد.

سولفات آمونیوم برای کلزا و روغن سویا

سولفات آمونیوم یکی از مواد اصلی برای کاشت سویا است و نقش مهمی در رشد آن دارد. گیاهانی مانند یونجه و سویا برای رشد و تولید اسیدهای آمینه نیاز به گوگرد زیادی دارند. در هر هکتار سویا حدود چهل و پنج کیلوگرم سولفات آمونیوم باید به خاک اضافه شود. در کلزا ، استفاده از این کود به مراحل اولیه رشد بر می گردد و کمبود گوگرد را از بین می برد ، اما باید توجه داشت که رطوبت کافی باعث انحلال و انتقال سولفات به ریشه ها می شود.